fredag 25 december 2009

Juletid


Hej på er,

På något konstigt sätt så har jag inte befunnit den riktiga julkänslan i år. Tror bestämt att den mörka hösten/förvintern med mycket regnande har haft sin betydelse i detta.

Snälla har vi varit i år iaf eftersom Tomten kom med många fina klappar =) God mat fick vi oxå! Igår var vi hos svärmor & svärfar och åt Julmat. Idag är det våran tur att stå för maten =) Det är ju sååå mysigt att äta tillsammans under Jul. Även gammel mormor ska vara med. Köttgrytan är i ugnen och sen gjorde jag världens goaste "laxkräm" á la mamma. Snart ska jag förbereda salladen och duka bordet..

Lillen har fortfarande feber.. hoppas han frisknar till tills imorgon. Då bär det i väg till Stockholm och sen till mitt käraste hemland Finland.. Katten stannar hemma och håller hus med hjälp av snälla svärföräldrar och grannar !

Delar med mig laxkräm receptet om någon vill prova:

*ca 100-150 g kallrökt eller gravad lax

*1/3 av gurka

*en halv gul lök

*ca 2 dl gräddfil

* ca 100 g majones

*dillkrydda

*ev lite salt

Dela lax, gurka samt gul lök i små bitar. Tillsätt gräddfil och majones. Man kan ersätta gräddfilen med creme fraiche om man så önskar. Smaksätta med mycket dill och eventuellt med lite salt. Låt stå i kylskåp några timmar före servering.

Passar som tillägg till olika maträtter eller att servera med rostat rågbröd =) Mums!!

.

Önskar er en riktigt härlig Juldag!!!

Kram/Ansku

2 kommentarer:

Jenni - Snickarsbacken sa...

Hej på dig!

Önskar er en god fortsättning på julen! Hoppas sonen blit feberfri så ni kan njta av resan hem till mamma din :) Ha det så härligt! Jag kommer så väl ihåg känslan, förväntan och lyckan av att vara hemma hos föräldrarna!

Kram Jenni

Unknown sa...

Vackert!Önskar dig en fin fortsättning och ett gott nytt år!KRam